Ce rol are distribuția și când ar trebui schimbată

Schimbarea distribuției motoarelor este una dintre cele mai scumpe operațiuni de întreținere de rutină a mașinii. Prin urmare, este firesc să doriți să găsiți cea mai avantajoasă soluție – nu numai bună pentru buzunar, ci și pentru sănătatea autoturismului.

Ce este distribuția ?

La majoritatea motoarelor cu ardere interna in 4 timpi, distribuția este o componenta importanta si complexa a motorului, iar rolul său este de a sincroniza elementele responsabile de admisia de combustibil și aer și de evacuare a gazelor.

Distribuția este formată dintr-un mecanism care transmite mișcarea de la arborele cotit la cel de distribuție(axa cu came) și alte componente precum tacheți, culbutori sau supape, care ajută la funcționarea in parametri normali ai ansamblului.

La câți km ar trebui să schimbi distribuția pe lanț sau curea?

Operațiunea de schimb distribuție trebuie făcută obligatoriu indiferent de costuri, in caz contrat consecințele fiind foarte grave. Dar când ar trebui schimbata distribuția?

Kitul de distribuție este înlocuit conform instrucțiunilor din manualul de utilizare al mașinii, iar intervalul de înlocuire variază atât de la marcă la marcă cat si de la motor la motor.

Unul dintre cele mai frecvente intervale de înlocuire pentru Kitul de distribuție pe cauciuc este între 60 mii și 120 mii de kilometri sau la fiecare 4-5 ani, dar aceasta nu este o regulă. Depinde foarte mult și de calitatea materialului din care este fabricată cureaua, în anumite cazuri pot apărea fisuri în timp.

Ceva mai durabilă decât cea de cauciuc, distribuția pe lanț ar trebui să te țină între 180.000 și 210.000 km.  Pentru siguranța ta, ar trebui totuși verificată daca au trecut mai mult de 4-5 ani de la ultimul schimb.

Deși unii producători te lasă să crezi ca motoarele cu distribuție pe lanț vor dura pentru totdeauna, nu puține au fost cazurile când acesta s-au deteriorat sau chiar rupt.

Ce se întâmplă dacă se rupe cureaua sau lanțul de distribuție?

Acest eveniment ar duce la daune ale motorului care pot rezulta într-un cost de reparație mai mare decât înlocuirea.

La autoturismele mai noi, din 2000 încoace, riscul deteriorării este mai mare din cauză că majoritatea motoarelor sunt cu interferență. Mai exact, după ce cureaua de cauciuc sau lanțul de distribuție se rupe, pistonul va lovi în supapă, rezultând în crăparea acestuia și a băii de ulei.

La autoturismele dotate cu motoare cu interferență,  exista un spațiu liber între pistoane și supape, avantajul fiind că motorul poate fi reparat mult mai ușor singurele componente afectate fiind supapa, chiulasele si eventual pistonul.

Kitul de distribuție trebuie verificat și înlocuit la timp, cu piese originale pentru a evita refacerea motorului.

Pot schimba singur distribuția?

Schimbarea kitului de distribuție este o sarcină dificilă, care solicită cunoștințe de specialitate, îndemânare și scule speciale, nu vorbim de schimbarea unui bec sau a bujiilor. De aceea ar trebui lăsată doar în seama profesioniștilor de la un service auto.

Latest Posts